Dnes je 03.decembra 2024, meniny má Oldrich

Cyklomobilita môže byť zaujímavým benefitom. Treba nastaviť toto!

Cyklodoprava šetrí čas, zdravie aj financie zamestnancom. Firmy však na to musia vytvoriť vhodné podmienky. 

Cyklodoprava je nielen udržateľná a ekologická, ale pre používateľov prínosná vo viacerých smeroch – upevňuje zdravie, šetrí financie a v čase dopravných špičiek aj čas. V zahraničí je už výrazne podporovaná aj zo strany firiem. „Cyklodoprava na jednej strane predstavuje udržateľnosť v doprave, vďaka čomu je tiež prioritou európskych vlád, Slovensko nevynímajúc. Cyklomobilita však pri vytvorení funkčnej cykloinfraštruktúry dokáže byť v pracovnom procese významným zamestnaneckým benefitom, z ktorého vedia ťažiť aj samotné firmy,“ hovorí Miloslav Jurík, výkonný riaditeľ spoločnosti Studio 21. Spoločnosť sa zaoberá stavebnou, projekčnou a konzultačnou činnosťou v oblasti tvorby verejných priestorov, detských ihrísk, exteriérových športových prvkov, cyklostojanov, ako aj smart riešeniami v mestách.

Benefity cyklomobility

Ak zamestnávateľ vytvorí vhodné podmienky, zamestnanec takýmto spôsobom finančne šetrí na doprave a parkovaní, zároveň šetrí čas, keďže nemusí stáť počas špičky v dopravných zápchach, a pravidelným pohybom prispieva k dobrému zdraviu a kondícii. Výhody z toho má aj zamestnávateľ. Zamestnanci do práce nemeškajú z dôvodov prestojov v zápchach. Významné finančné úspory sú aj na parkovacom státí, keďže zamestnávateľ nepotrebuje mať či už vo vlastnej, alebo prenajatej podzemnej garáži vyhradených toľko miest, ako je to pri autách. Správa sa tiež spoločensky zodpovedne a pravidelný pohyb sa podpisuje pod zdravie či spokojnosť zamestnancov.

Ako podporiť firemnú cyklomobilitu

Aby cyklomobilita ako benefit fungovala, musí byť funkčná najmä cykloinfraštruktúra. Tá si vyžaduje podporu na oboch stranách. Základným predpokladom je aktívny prístup zo strany firmy na vytvorenie podmienok, ako aj aktívny záujem zamestnancov o tento spôsob dopravy. Hoci mnoho firiem dnes sídli v business centrách s obmedzeným priestorom na parkovanie, faktom je, že na jedno parkovacie miesto pre vozidlo sa pri výbere správneho riešenia zmestí cyklostojan až pre 10 bicyklov, v prípade troch takýchto miest je to dokonca viac ako trojnásobok. „Firmy s rovnakým zámerom sa pritom môžu spojiť a požiadať správcu či majiteľa budovy o vyčlenenie väčšej plochy na cykloparkovanie,“ vysvetľuje Miloslav Jurík. Tým ušetria nielen na priestore, ale ťažia tiež z množstevných úspor za cyklostojany a celkovo cykloinfraštruktúru. V podzemných, ale aj vonkajších priestoroch sa dajú využiť aj „hluché“ miesta. Šetriť priestor sa tiež dá poschodovými cyklostojanmi.

Bezpečnosť a funkčnosť je základ

Cykloparkovanie však musí byť bezpečné a funkčné. „Už príchod do práce na bicykli musí byť pre používateľa bezpečný a  komfortný. Pri budovách s veľkým pohybom vozidiel v podzemnej garáži je vhodné, ak developer na rozvoj cyklodopravy myslel už pri projektovaní a v podzemných garážach vytvoril napríklad cyklopás, ktorým sa užívateľ bezpečne dopraví k cyklostojanu,“ podotýka. Výhodou, najmä v prípade zamestnancov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších oblastí, tiež je, ak môžu pri integrovanej doprave využiť cyklovlaky a jednotlivé zastávky umožňujú komfortný a bezpečný prechod z jednej formy dopravy na druhú.

Bezpečnosť je dôležitá aj v prípade možnosti uzamknutia bicykla, resp. aj stojiska. „Kvalitné riešenia dnes umožňujú uzamknúť nielen samotné cyklostojany, ale tiež oplotiť či pri vonkajšom cykloparkovaní aj zastrešiť celý priestor,“ podotýka. Uzamykanie možno prepojiť na firemné karty, čím je pohyb kontrolovaný. Možnosťou je aj kamerový monitoring. Samotné bicykle dnes stoja aj tisícky eur. Cyklostojan by tak mal byť k bicyklu šetrný. Mal by mať gumené oporné body, aby nedošlo k poškodeniu bicykla či rámu. Každý druhý bicykel má dnes kotúčové brzdy a v nekvalitnom cyklostojane, kde je bicykel nestabilný, môže dôjsť k zničeniu kotúčov ale aj ráfikov. „Vždy je lepšie, ak sa firmy pri výbere cyklostojanov a riešení cykloparkovania poradia s odborníkom a vyberajú si dodávateľa podľa recenzií, či odporúčaní,“ konštatuje výkonný riaditeľ Studio 21.

Zvýšenie komfortu zvýši záujem

V prípade veľkokapacitných poschodových stojanov by napríklad výška priestoru mala byť minimálne 2,7 metra v závislosti od prevedenia cyklostojanov. Tie by mali byť takisto užívateľsky jednoduché a komfortné. „Pri kvalitných cyklostojanoch sú kolesá bicyklov na poschodí fixované za pomoci lyžín a ľahkú manipuláciu s nimi zabezpečuje hydraulická vzpera, vďaka ktorej si dokáže bicykel zložiť či vyložiť aj menej silný človek,“ vysvetľuje.

Komfort zvýšia aj uzamykateľné skrinky v parkovacích priestoroch, kde si užívateľ môže bezpečne odložiť cyklistické veci. V prípade e-bikov sú plusom stojany s nabíjaním. Možnosťou je zariadenie na jednoduchý servis bicyklov. Benefitom zo strany firmy je tiež poskytnutie firemných zdieľaných bicyklov, či e-bikov, ktoré môžu zamestnanci operatívne použiť pri potrebe rýchleho presunu po meste, napríklad aj na obchodné stretnutie. Tiež je vhodné, aby firma vyčlenila niekoľko miest pre návštevy, ktoré tento druh mobility uprednostňujú. Vyšší počet cyklostojanov je dôležitý aj z dôvodu, že niektoré bicykle môžu mať širšie riadidlá, cyklonosič pre dieťa a podobne, a potrebujú tak širší priestor.

beevam
noprint
Email noprint

Aký bol pre Vás tento článok?

  • 0x
  • 0x
  • 0x
  • 0x

Nie je možné pridávať komentáre.

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie