Dnes je 12.septembra 2024, meniny má Mária

Čmeliaky na streche nákupného centra? Prečo nie?!

Udržateľnosť zasiahla už aj nákupné centrá. Zelené iniciatívy, ktoré preberajú mnohé verejne navštevované budovy po celom svete, sa začínajú uplatňovať aj u nás. Jedným z priekopníkov smerom k udržateľnej budúcnosti je bratislavský Aupark. Na čo sa môžu jeho návštevníci tešiť?

Toto petržalské nákupné centrum, ktoré patrilo medzi prvé na Slovensku, neustále znižuje svoj ekologický vplyv. Politiku trvalej udržateľnosti uplatňuje pri rekonštrukciách, nákupe zelenej elektriny, používaní ekologických čistiacich prostriedkov, či využívaní elektriny z fotovoltických panelov umiestnených na svojej streche. A to nie je všetko.

nabíjacie stanice tesla

Zelená politika vo všetkých prevádzkach

Aupark tiež zaväzuje dodávateľov k udržateľnosti a preferuje takých, ktorých materiály sú lokálne a prírodné. Návštevníkom tiež umožňuje jednoduché triedenie rôznych typov odpadu. V súčasnosti je recyklovaných 37 % všetkého odpadu s plánom zvýšiť tento objem na 45 %. Nákupné centrum kladie vysoký dôraz aj na udržateľnú mobilitu. Pochváliť sa môže výraznou infraštruktúrou pre nabíjanie elektromobilov (34 staníc), pričom nabíjanie je dostupné aj pre bicykle a kolobežky. Nemenej dôležitou iniciatívou je aj podpora biodiverzity v meste. Na budove nákupného centra a v jej okolí sa nachádza 10 búdok pre rôzne druhy vtákov a na jej streche je 10 úľov pre včely. Výsledkom usilovnej práce včelích rodín z včelnice vo Vysokej pri Morave je produkcia viac ako 200 kg medu za sezónu.

med vyrobený v nákupnom centre

Jedna z najväčších zelených fasád na Slovensku

Domovom pre množstvo včiel, čmeliakov, motýľov a 40 000 rastlín rôznych druhov sa stane aj zelená fasáda pripravovanej prístavby nákupného centrua Aupark, ktorá podporí biodiverzitu v tesnej blízkosti mestskej diaľnice. S výškou 18 metrov a dĺžkou 130 metrov pôjde o jednu z najväčších realizácií svojho druhu na Slovensku a prinesie viacero benefitov. Podporí energetickú sebestačnosť centra, ochladzovanie okolia, zabráni prieniku tepla do interiéru, bude vyrábať kyslík a pohlcovať CO2 a hluk. Dôležitým krokom k väčšej sebestačnosti bude aj inštalácia viac ako 350 solárnych panelov na streche prístavby.

Efekt zelenej fasády je dlhodobý a prejavuje sa hlavne zlepšením mikroklímy vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde naše centrum susedí s dopravnou tepnou mesta. Samozrejme, všetko sa bude riadiť zákonmi prírody a fasádu v plnej kráse uvidíme až po pár mesiacoch po inštalácii,“ približuje Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava.

Prestížne hodnotenie udržateľnosti budov

Všetky tieto iniciatívy a záväzky k zeleným riešeniam sa premietli do certifikácie BREEAM In-Use, jedného z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov. Aupark Bratislava je jeho držiteľom od roku 2014 na úrovni „Double Excellent”. V decembri 2023 centrum potvrdilo opätovne vysoký štandard prevádzky a v hodnotení BREEAM In-Use sa posunulo na úroveň „Outstanding/Excellent“, pričom rating „Outstanding“ predstavuje najvyššiu možnú úroveň. V prostredí obchodných centier na Slovensku je to aktuálne najvyššie hodnotenie. Práve prebiehajúca výstavba a rozšírenie centra má ešte zlepšiť ďalšie parametre udržateľnosti, ktoré má Aupark Bratislava ambíciu potvrdiť pri ďalšej potenciálnej re-certifikácii o tri roky. V procese sa štandardne hodnotia technické a systémové prístupy, typy materiálov a technológií, spotreba energií, manažment vody, uhlíková stopa a ďalšie parametre prevádzky a budovy.

V ekologických iniciatívach nezaostávajú ani prevádzky

Svoju transformáciu smerom k čo najväčšej miere udržateľnosti zdôrazňuje Aupark Bratislava aj prebiehajúcou kampaňou Everyday For Future zameranou na ekológiu. Môžete sa v rámci nej zúčastniť rôznych workshopov či swapov, ale aj lepšie spoznať značky a predajne nákupného centra, ktoré svojou ponukou či rôznymi iniciatívami prispievajú k lepšej budúcnosti našej planéty. Ako realizujú koncept udržateľnosti v praxi?

  • Kozmetická značka Kiehl’s ponúka možnosť recyklovania prázdnych obalov v butiku, má recyklačný program pre zákazníkov a program Future Made Better, ktorého cieľom je zníženie dopadu na životné prostredie.
  • Obuv CCC v rámci svojho celoslovenského projektu „Dajte topánkam druhú šancu” zbiera použité topánky pre ľudí v núdzi, ktoré tak neskončia na skládke či v spaľovni. CCC zároveň rozširuje svoje produkty z ekologicky udržateľných materiálov pomocou kolekcie „weCare“.
  • Značka Waterdrop, ktorá ponúka štýlové fľaše, termosky a mikrodrinky, sa zaviazala k zníženiu plastov v nápojovom priemysle. Prírodu šetrí pri navrhovaní produktov i vo výrobných procesoch. V rámci spolupráce s organizáciou Plastic Bank tiež zbiera z prostredia dve plastové fľaše za každú predanú fľašu zo svojej ponuky.
  • Značka Yves Rocher pri výrobe svojich kozmetických produktov dbá na rešpekt k prírode aj k pokožke – sprchovacie gély sú vegánske a neobsahujú sulfáty. V roku 2024 uviedla novinku v podobe náhradných náplní svojich sprchovacích gélov radu Bain de Nature.
  • Značka Curaprox vo svojich Smile Shopoch zbiera použité kefky, ktorým dáva druhú šancu na život, vďaka čomu neskončia na skládke. Vyseparované kefky putujú do fabriky v Pliešovciach, ktorá vyrába rôzne súčiastky a komponenty z plastu.
  • Módna značka Reserved spustila zber použitého oblečenia vo svojich prevádzkach. Vovšetkých kolekciách tiež v čo najväčšej možnej miere používa materiály šetrné k životnému prostrediu aj z recyklovaných materiálov.
  • Predajňa hračiek ALLTOYS má svojej ponuke viacero produktov z recyklovaných materiálov, či už ide o plyšové zvieratká či vozidlá pre deti. Ponúka tiež skladačky na podporu rozvoja jemnej motoriky vyrobené z dreva alebo rôznych bio materiálov.
  • Značka obuvi ECCO používa pri výrobe revolučnú technológiu DriTan™, ktorá šetrí zhruba 20 litrov vody na jeden kus kože. Udržateľné procesy prebiehajú aj v rámci kolekcie kožených doplnkov.
  • Predajňa CEWE Fotolab ponúka niekoľko produktov z recyklovaných materiálov, ako napr. fotoknihu, kalendár, bonboniéry či fotografie na plátno s rámom, ktoré majú udržateľný certifikátuFSC®.
  • Značka NESPRESSO ponúka repasované kávovary ReLove, ktoré pomáhajú šetriť cenné zdroje a minimalizovať odpad. Známou aktivitou je aj recyklačný program, v rámci ktorého zákazníci vracajú použité kávové kapsuly na ďalšie spracovanie.
beevam
noprint
Email noprint

Aký bol pre Vás tento článok?

  • 0x
  • 0x
  • 0x
  • 0x

Nie je možné pridávať komentáre.

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie