Podľa najnovších zistení z prieskumu Life at Home od IKEA, ktorý sa zameral na pohľad Slovákov na svoje bývanie vyplýva, že viac ako polovica oslovených plánuje v priebehu nasledujúcich dvoch rokov zmeniť svoj súčasný domov. Pre 57 % respondentov predstavuje ich bývanie to najpríjemnejšie miesto na trávenie času. Okrem toho, 29 % obyvateľov Slovenska uvažuje o presťahovaní sa, zatiaľ čo ďalších 26 % plánuje investovať do renovácie svojho súčasného bývania. S cieľom reagovať na túto potrebu, IKEA nedávno spustila nový plánovací nástroj IKEA Kreativ, ktorý je súčasťou ich mobilnej aplikácie a je dostupný aj na webovej stránke IKEA.sk/kreativ. Tento nástroj umožňuje užívateľom efektívne a kreatívne plánovať interiéry svojich domovov v rozšírenej realite.
Generačné rozdiely
Pravdepodobnosť sťahovania sa znižuje s vekom respondentov. Zatiaľ čo 68 % Generácie Z uvažuje o sťahovaní, u Baby Boomers je toto číslo iba 8 %. Staršie generácie prejavujú väčší záujem o renováciu svojho súčasného bývania v porovnaní s mladšími (33 % oproti 7 % u Generácie Z). Vlastníci sa sťahujú menej pravdepodobne ako nájomníci, avšak častejšie volia renováciu.
Rozdielne dôvody
Medzi hlavné dôvody, prečo respondenti plánujú sťahovanie, patrí túžba po väčšom priestore (27 %), väčšia blízkosť k práci, škole alebo rodine (19 %), odchod zo súčasnej lokality (15 %), zníženie životných nákladov (11 %) a záujem o ekologickejšie bývanie (6 %). Tieto údaje odrážajú rastúci trend hľadania pohodlnejšieho a udržateľnejšieho spôsobu bývania medzi obyvateľmi Slovenska. Katalin Andor, manažérka pre Consumer and Customer Insights v IKEA pre Českú republiku, Maďarsko a Slovensko, uviedla: „Rozhodovanie o sťahovaní či rekonštrukcii je často motivované prianím vytvoriť priestor, ktorý je nielen esteticky príjemný, ale aj plne funkčný a zodpovedá životnému štýlu obyvateľov bytu či domu.”
Slováci si doma radi užívajú svoju osobnú slobodu. Až 27 % respondentov uviedlo, že občas, keď sú sami doma, tancujú alebo spievajú. Rovnaké percento Slovákov má vo svojej izbe stoličku alebo podobný kus nábytku, ktorý slúži aj ako šatník. Tento jav je najčastejší u mileniálov a najmenej rozšírený u Baby Boomers (33 %, 19 %). Pravdepodobnosť, že niekedy tancujú alebo spievajú, keď nikto nie je v blízkosti, výrazne klesá s vekom (Generácia Z 48 %, Baby Boomers 16 %) a je takmer dvakrát vyššia u žien ako u mužov (35 %, 18 %). Jedna pätina Slovákov uviedla, že občas chodia po dome nahí. Tieto údaje ilustrujú, že Slováci vnímajú svoj domov ako miesto, kde sa môžu slobodne vyjadriť a relaxovať.
„Domov je pre Slovákov nielen miesto na odpočinok, ale aj priestor, kde môžu byť úplne sami sebou,“ uvádza Katalina Andor, a dodáva: „Či už ide o tanečné vystúpenie v obývacej izbe, chvíľku pokoja v kúpeľni alebo slobodu byť doma sám sebou, naše zistenia ukazujú, že domáce prostredie je kľúčové pre osobné vyjadrenie a pohodu.”
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.