Dnes je 24.apríla 2024, meniny má Juraj

Príručka pre začiatočníkov: Ako sa stať lepším zjazdárom

Ako sa stať rýchlejším a sebavedomejším zjazdárom?

Ako cyklisti sa často sústreďujeme na výkon, srdcový tep, priemernú rýchlosť a dokonca aj na to, ako aerodynamický je náš kit. Často sa však zabúda, že bicyklovanie je zručnosť.

Toto neplatí nikde viac, ako pri zjazde. Aj keď pri príprave na preteky, najmä na tie v horách, máte prirodzené sklony trénovať viac v stúpaniach smerom hore, je tiež dôležité zabezpečiť, aby ste sa na druhú stranu dostali čo najrýchlejšie a hlavne čo najbezpečnejšie.

Legendrárny Chris Froome sa pri premene z bežca na štvornásobného šampióna Tour de France zameral aj na zlepšenie svojej schopnosti zjazdovať do takej miery, že to Froome teraz môže použiť ako spôsob, vďaka ktorému vie zaútočiť na svojich súperov.

Ak chcete zlepšiť akúkoľvek zručnosť, musíte si ju precvičovať – tu sú naše najlepšie tipy, ktoré vám pomôžu stať sa lepším zjazdárom.

Zoširoka – vrchol zátačky – zoširoka

Jednou z prvých vecí, ktoré musíte trénovať, je správna stopa. Aby ste čo najrýchlejšie a najhladšie obchádzali rohy, musíte zátačku čo najviac otvoriť.

Aby ste to dosiahli, musíte nájsť najrovnejšiu (ale najbezpečnejšiu) stopu cez vrchol zátačky. V podstate chcete robiť menej otáčania, aby ste si udržali vyššiu rýchlosť.

Aby bola zákruta čo najotvorenejšia, musíte sa zaradiť na opačnú stranu, ako je smer zákruty – teda pre ľavotočivú zátačku sa musíte zaradiť napravo od svojho jazdného pruhu a naopak.

Potom sa musíte pokúsiť nakresliť priamku medzi vašou pozíciou na ceste a výjazdom zo zákruty. Aby bola táto čiara čo najrovnejšia, mala by opäť vychádzať z rohu v najširšom bode – opäť na opačnej strane ako je smer rohu.

Miesto, kde sa táto čiara dotýka vnútornej strany zákruty (alebo vášho jazdného pruhu v ľavostrannej zákrute), sa nazýva vrchol zákruty. Keď vstúpite do rohu, zamierte na vrchol a potom, keď zasiahnete vrchol, zamierte na výstupný bod.

Najdôležitejším bodom je však uistiť sa, že ste si vybrali bezpečnú líniu. Zatiaľ čo pelotón môže pretekať na uzavretých cestách a používať oba jazdné pruhy, uistite sa, že máte v zákrute jasný výhľad. Neriskujte – ak nejazdíte po uzavretých cestách alebo si nie ste na 100 percent istí, že je cesta voľná, držte sa vo svojom jazdnom pruhu.

Skontrolujte, či pohodlne dosiahnete na brzdy

Toto naozaj musíte skontrolovať skôr, ako začnete jazdiť. Samozrejme, je životne dôležité, aby ste vždy, keď ste na bicykli, mohli dosiahnuť na brzdy – no okrem schopnosti spomaliť je tu aj ďalšia výhoda pri klesaní.

Akonáhle pri zjazde pustíte bicyke, bude chcieť iba rovno a ísť rovno. To, samozrejme, nie je ideálne, keď sa blíži rozsiahla zákruta.

Jedným zo spôsobov, ako sa pri zjazde na bicykli cítiť uvoľnene, je uistiť sa, že pohodlne dosiahnete na brzdy. Ľudia často zabúdajú, že v súčasnosti existuje úprava dosahu takmer u všetkých veľkých výrobcoch. To znamená, že si môžete nastaviť medzeru medzi riadidlami a brzdovými páčkami, ide to na akomkoľvek lepšom bicykle predaj.

Mali by ste sa prispôsobiť, aby ste sa uistili, že keď jazdíte v baranoch a na dualoch, môžete ľahko omotať aspoň ukazovák a prostredník okolo brzdovej páky.

Naučte sa používať barany

Klesanie v baranoch nad polohou v dualoch ponúka množstvo výhod. Po prvé, zníži vaše ťažisko, čím sa váš bicykel stane stabilnejším. Po druhé, poskytuje vám väčšiu páku nad brzdovými pákami, čo znamená, že môžete spomaliť rýchlejšie.

Po tretie, robí vás aerodynamickejšími, čo znamená, že môžete ísť rýchlejšie, a nakoniec poskytuje bezpečnejšiu pozíciu, kde je oveľa menej pravdepodobné, že sa vaše ruky odrazia od riadítok, ak by ste prešli výtlkom príliš rýchlo.

Brzdite pred zákrutami, nie počas

Zakaždým, keď zabrzdíte, váš bicykel nechce robiť nič iné, len stáť (nenaklánať sa) a ísť rovno. Opäť je to úplne v poriadku vo fáze pripravovania sa na zátačku ale nie vo fáze, kedy zatáčate.

Mali by ste sa snažiť vstúpiť do zátačky takým tempom, akým ju môžete bezpečne prejsť. To znamená, že musíte brzdiť, keď sa blížite, a potom, keď prejdete cez nájazd do zákrutu, musíte brzdy uvolniť, aby ste nerozhodili dráhu ideálneho zatáčania.

Ak pri prejazde zákrutou zabrzdíte, koledujete si o problémy – nielenže to naruší vašu líniu v zákrute, ale skutočne tu otestuje priľnavosť vašich pneumatík, od ktorých sa v tento moment vyžaduje zatáčanie a zároveň sa vás snažia spomaliť v rovnakom čase. Prudké brzdenie v zákrute je spoľahlivý spôsob, ako zvýšiť riziko havárie. Tento úkon môžte cviciť aj na dámske elektrobicykle.

Pozerajte sa vždy pred seba

Pri klesaní je dôležité pozerať sa skôr dopredu, než sa sústrediť na cestu pred kolesom. Má to dve hlavné výhody, prvou je, že vám poskytuje viac času na rozpoznanie a reakciu na nebezpečenstvá na ceste, či už ide o protiidúcu premávku, výmoľ alebo zákrutu.

Druhá výhoda – a to je skutočne dôležité, že chcete bezpečne jazdiť dole zjazdom – je spôsobená „fixáciou cieľa“. Vtedy sa vaše oči upriamujú na nebezpečenstvo a zvyšuje sa šanca, že do neho nenastúpite. V dôsledku toho by ste sa mali pozerať dopredu cez zákrutu tak ďaleko, ako môžete. To vám pomôže nájsť ideálnu líniu a voľne prejesť cez zátačku. Takto zvládnete svoj horský elektrobike na jednotku.

Aký bol pre Vás tento článok?

  • 7x
  • 6x
  • 0x
  • 0x

Nie je možné pridávať komentáre.

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie