Severský funkcionalizmus
Klinika krásy v centre Štokholmu sa nachádza v budove navrhnutej v škandinávskom modernistickom štýle známom ako severský funkcionalizmus, alebo jednoducho po švédsky funkis.
Ateliér ASKA, ktorý vedú Polina Sandström a Madeleine Klingspor, vykonal v rámci rekonštrukcie niekoľko štrukturálnych zmien v priestore so snahou zachovať jeho funkčnosť a štýl.
Štúdio zbúralo väčšinu vnútorných stien v salóne s rozlohou 70 metrov štvorcových. Tým vytvorilo viac priestoru pre súkromné izby pre kozmetických terapeutov.
Ďalšie steny boli navrhnuté s ohľadom na modernistickú architektúru budovy. „Nové steny boli navrhnuté tak, aby išli ruka v ruke so zvyškom architektúry s dubovými detailami a štruktúrovaným sklom, ktoré tiež pomáha dennému svetlu prenikať cez celý priestor,” povedala pre portál dezeen.com Madeleine Klingspor. „Doplnkom bola aj centrálne umiestnená deliaca stena so pseudo trojklenbovým oblúkom. Z funkčného hľadiska pomáha oddeliť verejnú časť kliniky od súkromnejšej,“ doplnila Polina Sandström.
V celom priestore bolo použité drevo. Autorky zvolili dubovú dyhu, ktorá bola populárna v dobe, keď bola budova postavená. Materiál podľa nich dodal interiéru správnu nostalgickú asociáciu a zároveň vyvážil inak klinickú estetiku a chladnú farebnosť salónu.
Modré a biele odtiene
Štúdio ASKA sa zameralo na vytvorenie svetlej, čistej atmosféry salónu a zvolilo prácu s modrými a bielymi odtieňmi. Drevené soklové lišty a farba na zárubne s bledomodrým odtieňom zase pôsobia ako kontrastný detail. „Rozhodli sme sa pridať štipľavú modrú farbu, pretože funguje ako dobrý kontrast k teplému dubu, dodáva svieži a klinický nádych a zároveň je to trochu nezvyčajná voľba pre salón krásy – pridáva prekvapivý prvok do dizajnu,“ vysvetlila Klingspor.
Okrem zmeny dispozície priestoru vytvorilo štúdio aj novú dláždenú recepciu, ktorá víta návštevníkov a odkazuje na fínskeho modernistického architekta Alvara Aalta.
„Recepcia je niečo ako kľúčový prvok, ktorý zachytáva podstatu konceptu v jednom kuse – pocta funkcionalistickej ére s moderným nádychom. Biele dlaždice boli inšpirované dizajnom interiéru Aalvara Alta. Pomáhajú tiež definovať tvar rohov stola vďaka ich mierne zaoblenej estetike,“ povedala Polina Sandström.
Tvar stola a materiály boli zvolené tak, aby evokovali vybranú éru. „Kompaktný laminát bol tiež výberom materiálu, ktorý je verný ére dizajnu v polovici storočia, zatiaľ čo modrá farba a tmavomodrá škárovacia hmota dodávajú výrazu odvážny, jedinečný prvok,“ dodala.
Ako na vás pôsobí tento unikátny interiér? Napíšte nám do komentára pod článkom váš názor.
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.