Odpad v centre pozornosti
V troch sekciách s viac ako 300 objektami výstava bilancuje globálnu odpadovú krízu. Na druhej strane predstavuje celý rad možných riešení vyvinutých produktovými, módnymi a stavebnými dizajnérmi s použitím recyklovaných a prírodných materiálov.
„Máme tendenciu považovať odpad za niečo okrajové a na okraj ho aj umiestňujeme. Vytláčame ho mimo dohľadu a mysle. Ale čo ak odpad nie je okrajový? Čo ak je absolútne ústredným prvkom kultúry, ktorú sme vytvorili?” pýta sa hlavný kurátor Múzea dizajnu Justin McGuirk.
Výstava je načasovaná tak, aby sa zhodovala s blížiacou sa konferenciou OSN COP26. Snaží sa tak ustanoviť odpad ako kľúčový bod záujmu dizajnérov v boji proti klimatickým zmenám.
„Chceli sme sa zamerať na problém odpadu, pretože si myslíme, že práve tam má dizajn najväčší vplyv,“ povedal McGuirk pre portál dezeen.com.
“Keď hovoríte o uhlíkových emisiách, sú veci, s ktorými môžu dizajnéri pomôcť, ale v skutočnosti to nie je problém dizajnu. Keď premýšľate o odpade, väčšina odpadu vzniká pri výrobe produktov,” dodáva kurátor.
Márnotratnosti sme sa museli naučiť
V tomto duchu sa výstavný dizajn miestneho štúdia Material Cultures zameriava na obnoviteľné materiály a opätovne využíva komponenty z nedávnej výstavy Charlotte Perriand v múzeu. Sophie Thomas z klimatického kolektívu URGE vykonáva environmentálny audit výstavy, aby posúdil jej stopu.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Je to výstava o tom, ako prehodnocujeme dizajn na každej úrovni a pozeráme sa do budúcnosti, v ktorej vytvárame menej odpadu. To nebude znamenať len recykláciu. Bude to posun k pestovaniu materiálov, nie k ich ťažbe,“ povedal McGuirk.
Predtým, ako návštevníci vstúpia na výstavu, privíta ich nová inštalácia od architekta Arthura Mamou-Maniho. Tá je zavesená vo foyer Múzea dizajnu a skúma, ako možno bioplasty a drevnú buničinu vytlačiť pomocou 3D technológie. Vďaka tomu by sa vytvorili recyklovateľné stavebné materiály.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
“Ľudia nie sú od prírody márnotratné bytosti, márnotratnosti sme sa museli naučiť. Existujú anekdoty o ľuďoch v 50-tych rokoch, ktorí sa držia plastových tašiek a podnosov. Bolo im treba prostredníctvom reklám povedať, že je v poriadku ich vyhodiť, že nemajú žiadnu hodnotu,” pokračoval kurátor výstavy.
Táto úvodná časť ukazuje niektoré z prvých príkladov jednorazových príborov a plastových fliaš na vodu a tiež predstavuje rozsah globálnej krízy v oblasti odpadu.
Dielo umelca Ibrahima Mahamu zahŕňa elektronický odpad z notoricky známej ghanskej skládky odpadu Agbogbloshie. Rovnako skúma nedostatky súčasného systému odpadového hospodárstva, ktorý vidí odpadky zo Západu „vyhodené do chudobných krajín“ v Afrike a juhovýchodnej Ázii.
Vzácny odpad
Odtiaľ výstava pokračuje do druhej časti s názvom Vzácny odpad. Mapuje prácu dizajnérov a architektov, ktorí považujú odpad za bohatý zdroj, potrebný využitia.
Vidieť tu môžete každodenné predmety, ako je iPhone alebo Volkswagen Beetle, ako súčet ich základných materiálov, v súbore diel zo série Materialism od Studio Drift.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Budúcnosť
Záverečná časť výstavy sa zameriava na budúcnosť „post-waste“ a poukazuje na experimentálne projekty, ktoré nahrádzajú ťažobné, na emisie náročné materiály 20. storočia prírodnými, obnoviteľnými a biologicky odbúrateľnými alternatívami.
Medzi nimi je Totomoxtle, náhrada dreva získaná z kukuričných šupiek, módne šaty od Charlotte McCurdyovej a Phillipa Lima pokryté flitrami z bioplastov z rias a architektonický stĺp od Blast Studio vyrobený z odpadových kávových šálok, ktoré boli pridané do hubového mycélia premenené na kal a následne vytlačené pomocou 3D tlače.
Pre viac zaujímavých informácií nás nezabudnite sledovať aj na sociálnych sieťach.
Mirka
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.