Dnes je 28.septembra 2022, meniny má Václav

Aj doma sa dá cvičiť, chudnúť a budovať kondícia: Poradíme vám ako

Kľúčom k úspechu je zdravá životospráva

To, čo máte na tanieri, sa do veľkej miery odrazí aj na vašom zdraví. Platí to tak pre hmotnosť, trávenie a fyzickú vitalitu, ako aj pre imunitu či odolnosť voči stresu. Rizikom sú najmä jedlá, ktoré obsahujú nadmerne veľa cukrov, tukov a solí. Organizmus si totiž nedokáže s tak veľkými dávkami poradiť, čiže ich spracovať a využiť.

Výsledok? Dochádza k ich ukladaniu, či už ide o tukové tkanivá v rizikových partiách, steny ciev a žíl alebo aj o vylučovaciu sústavu. To všetko je rizikom pre vaše zdravie a ak sa tieto efekty aj neprejavili ihneď, minimálne vo vyššom veku sa to stane.

Riešením je preto zamerať sa na zmeny v stravovaní a jedálničku. Zmeniť treba spôsob, ako jedlo počas dňa konzumujete, ale aj to, z čoho stravovanie pozostáva.

Ak chcete podporiť svoj metabolizmus, treba jesť menšie porcie a častejšie počas dňa. Pred prvým jedlom si dajte pohár vody, večer nejedzte aspoň 3 hodiny pred spánkom. Vyhýbajte sa prejedaniu a konzumácii cukru v druhej polovici dňa.

Pokiaľ ide o jedálniček, skúste sledovať kalorické, výživové a nutričné hodnoty potravín, ktoré budete jesť. Základom jedálnička by mala byť kombinácia ovocia, zeleniny, orechov, rýb a chudého mäsa, napríklad hydinového. Čo sa týka sladkostí, tým sa vyhýbajte čo najviac, na druhú stranu, občas si môžete dopriať nejaký ten „cheat day“.

Spravte si domáce fitko, nestojí to tak veľa

Ak ide o chudnutie, len zmena jedálnička nemusí priniesť rýchle a najmä viditeľné výsledky. Preto je dôležité zapojiť aj druhú oblasť zdravšieho životného štýlu, čiže fyzickú aktivitu. Tá by mala pozostávať z prirodzeného pohybu, športovania a cvičenia.

Takáto kombinácia je vhodná nielen na tvarovanie postavy, ale aj ako prevencia pred niektorými vážnymi ochoreniami spojenými s nadváhou či obezitou. Typickým príkladom je metabolický syndróm, ktorý ohrozuje aj srdce a môže vážne zvyšovať riziko infarktu. Čím viac a pravidelnejšie sa budete hýbať, tým lepšie pre vaše zdravie a kondíciu.

Preto, všade, kde sa dá, choďte pešo. Veľa toho môžete nachodiť aj pri bežnom upratovaní v domácnosti, pokojne aj cez 6 000 krokov denne, čo je zdravý základ.

K tomu pridajte športovanie, ideálne také, ktoré viete vykonávať v blízkosti domu. Beh, bicykel či korčule, no ak máte v dobrej dostupnosti aj plaváreň, tento typ športu je skvelá voľba bez ohľadu na ročné obdobie, počasie a váš vek.

Doma si tiež môžete bez problémov zriadiť vlastné „fitko“. Začnite s ručnými činkami, švihadlom či jednoduchou hrazdou a bradlami. Ak by ste sa chceli venovať svojej kondícii serióznejšie, najlepšie je siahnuť po multifunkčnom stroji na cvičenie. Využijete ho na nohy, boky, zadok, chrbát, ruky aj hrudník a zmestí sa aj do malého bytu.

Nezabudnite na oddych a zdravý spánok

Pokiaľ ide o zdravý životný štýl, jeho súčasťou by mala byť nielen aktivita, ale aj dostatok oddychu. To zahŕňa oddych tak cez deň, ako aj v noci. Kým to prvé závisí od vášho časového rozvrhu, to druhé sa znova týka podmienok vo vašej domácnosti.

Zdravý spánok je alfa a omega nielen pre zdravú životosprávu, chudnutie alebo kondíciu, ale aj pre psychiku. Jeho nedostatok a nízka kvalita, v spojení s prepracovanosťou a príliš málo oddychu, môžu viesť až k chronickému únavovému syndrómu. Ten ovplyvní aj vašu fyzickú kondíciu a vitalitu, o tej psychickej už ani nehovoriac.

Dodržiavanie spánkovej hygieny je nevyhnutné a jej súčasťou by malo byť pokojné a tiché prostredie. Snažte sa preto zaspávať aj vstávať v ten istý čas a ideálne bez televízie, hudby alebo umelého osvetlenia, ktoré narúšajú jeho hlboké fázy.

Čo sa týka režimu cez deň, vyhýbajte sa pracovnému a časovému stresu. Plánujte si bežné denné aktivity v dostatočných časových odstupoch, aby ste sa nenáhlili.

Stále málo ľudí pritom kladie dôraz na aktívny oddych, napríklad rôzne koníčky, hobby a záujmové aktivity. Ak pracujete väčšinu dňa „hlavou“, odreagujte sa pri nejakej fyzickej a mentálne nenáročnej činnosti, prípadne naopak. Uvidíte, že takýto typ oddychu, spolu s dostatkom spánku, zlepší vaše zdravie, kondíciu aj vitalitu!

Beevam

Miroslava Kršková
Email Miroslava Kršková

Aký bol pre Vás tento článok?

  • 7x
  • 6x
  • 4x
  • 4x

Pridať komentár k článku

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie