Dnes je 27.apríla 2024, meniny má Jaroslav

Projekt terminálu vysokorýchlostnej železnice Roudnice nad Labem

Architektonicko-urbanistickú súťaž na nový terminál vysokorýchlostnej železnice Roudnice nad Labem vyhral návrh ateliéru Rusina Frei architekti. Pozrite sa naň spolu s nami.

Druhý terminál na úseku VRT Podřipsko

Terminál Roudnice nad Labem je druhým v poradí na úseku VRT Podřipsko medzi Prahou a Lovosicami. Slúžiť by mal ako prestupný uzol medzi VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany a miestnou hromadnou dopravou. Rovnako by mal byť súčasťou systému parkovísk P+R. V rámci zadania bola vytvorená i údržbová základňa, ktorá by mala zabezpečovať servis celého úseku vysokorýchlostnej trate.

„Pripravovaný terminál VRT využijú najmä obyvatelia juhovýchodnej časti Ústeckého a priľahlých oblastí Stredočeského kraja. Ponúkne rýchle železničné spojenie pre pravidelné dochádzanie do centra hlavného mesta a tiež pohodlné spojenie s Ústím nad Labem, Brnom, Ostravou, Drážďanmi, Viedňou a mnohými ďalšími mestami u nás aj v zahraničí. Umiestnenie terminálu mimo mestskej zástavby ponúkne dochádzajúcim bezproblémové parkovanie,“ uvádza stránka spravazeleznic.cz.

Autori vyzdvihli udržateľnosť

„Víťazný ateliér vyzdvihuje predovšetkým udržateľnosť projektu. „Vysokorýchlostná železnica by mala do krajiny vstupovať udržateľným spôsobom. Preto je trať lemovaná prírodným zeleným pásom s lesmi, remízkami a vsakovacími poldrami,“ uvádzajú autori na webe rusinafrei.cz.

Podľa autorov sú všetky nadzemné budovy terminálu redukované na nevyhnutné minimum. Odbavovaciu halu by podľa návrhu mala tvoriť priestorová konštrukcia nad koľajiskom. Spomínaná údržbová základňa by mala byť skrytá za trávnatým valom.

„Povrchové parkovisko po oboch stranách trate efektívne obsluhuje terminál. Stromy, zelené pásy a priepustné povrchy pomáhajú lepšie začleniť parkoviská do krajiny,“ vysvetľuje štúdio Rusina Frei architekti. Otázku dlhodobého státia by mali riešiť podzemné parkoviská. K východnej strane terminálu budú tiež privedené cyklotrasy a hromadná doprava.

„Moderná konštrukcia odbavovacej haly využívajúca súčasné technológie, je vyjadrením ducha vysokorýchlostnej železnice. Architektúra haly, pripomínajúca z diaľky ľahký most alebo pavilón v krajine, zblízka symbolizuje význam terminálu ako vstupnej brány do krajiny Podřipska a Roudnicka,“ dodávajú architekti.

V príspevku na sociálnej sieti autori opísali, že nosná konštrukcia terminálu je navrhnutá ako tzv. Vierendelov nosník. „Konštrukcia pôsobí staticky ako spojitý nosník. Podpory tvoria dvojice železobetónových dutých pilierov na hranách nástupíšť. Zastrešenie terminálu je navrhnuté ako tenkovrstvová extenzívna zelená strecha. Sklenený plášť odbavovacej haly je vynášaný rebrami z konštrukčného skla,“ dodávajú.

Správa železníc hovorí o víťaznom projekte ako o symbole novej éry železničnej dopravy a infraštruktúry v Českej republike. Tá sa po dostavbe systému VRT napojí na celoeurópsku sieť vysokorýchlostnej železnice. Okrem toho vyzdvihli celkové architektonické a technické riešenie návrhu.

Pre viac zaujímavých informácií z oblasti architektúry a dizajnu nás nezabudnite sledovať na sociálnych sieťach.

beevam
redakcia
Email redakcia

Aký bol pre Vás tento článok?

  • 0x
  • 0x
  • 0x
  • 0x

Pridať komentár k článku

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie