Dnes je 23.apríla 2024, meniny má Vojtech

V Prahe budú od leta testovať nový informačný systém

Regionálny organizátor pražskej integrovanej dopravy vyhlásil výsledky medzinárodnej súťaže na novú podobu jednotného informačného systému pre verejnú dopravu a priestranstvo hlavného mesta Prahy.

Ako zareaguje verejnosť?

ROPID vyhlásil súťaž v septembri minulého roka. Za víťazným návrhom stojí český tím tvorený grafickým štúdiom Side2, ateliérom A69 architekti a typografickým štúdiom Superior Type. Nový dizajn a nové fyzické i digitálne prvky budú v hlavnom meste Česka postupne inštalované už v lete v rámci pilotného testovania. Verejnosť tak bude môcť nový informačný systém vyskúšať a komentovať. Testovanie by malo trvať do konca roka, kedy budú pripomienky vyhodnotené. S inštaláciou systému by sa následne malo začať v roku 2023.

„V lete začneme testovať novú podobu systému v rámci pilotných projektov. Pôjde napríklad o totemy, obelisky, smerovky pre peších, novú grafiku tabúľ v metre alebo informácie na zastávkach vrátane úplne nových máp okolia. Aktuálne pripravujeme zoznam miest, kde budú pilotné testy prebiehať, a tiež pri nich budeme zbierať názory cestujúcich. Pripravujeme aj expozície, aby si mohli ľudia nový systém prezrieť. Napríklad v priestoroch metra alebo prostredníctvom mobilného kontajnerového výstavného systému od IPR. Spätná väzba nám pomôže dotiahnuť finálnu podobu a funkčnosť najmä nových prvkov, ktoré budú pre Pražanov úplne nové,“ vysvetlil Petr Tomčík, riaditeľ ROPID pre portál mhd86.cz.

Jednotný a prehľadný

Cieľom nového dizajnu informačného systému pre verejnú dopravu a verejné priestranstvo Prahy je zjednotenie a zvýšenie prehľadnosti pre obyvateľov i návštevníkov mesta. Zároveň by sa mal stať jedným zo symbolov mesta.

„Praha má nový, prehľadný a užívateľsky prívetivý celomestský orientačný a navigačný systém. Chcem, aby každý vždy ľahko našiel informácie o svojej ceste a zbytočne neblúdil. To sa napríklad deje pri hľadaní správneho východu z metra na komplikovaných prestupných bodoch, zastávkach nadväzujúcich spojov aj pri chôdzi mestom. Pražania sa môžu tešiť na prvky s moderným vzhľadom a na nové digitálne nosiče a informácie. Čím viac dopravných možností v MHD ponúkame, tým prehľadnejšie musia byť. Základ je zrozumiteľnosť, dobrá viditeľnosť a aktuálne informácie. Kvalitou informácií a dizajnom sa Praha konečne môže porovnávať so svetovými metropolami, ako je New York alebo Londýn,“ uviedol podľa portálu mhd86.cz Adam Scheinherr, námestník primátora hlavného mesta Prahy pre dopravu.

Medzinárodná účasť

Podľa jeho slov sa zmenia všetky dopravné schémy nad dverami v metre, ale aj na nástupištiach. Súčasný navigačný systém má korene v 70. a 80. rokoch minulého storočia. Dizajn nového informačného systému si berie z toho pôvodného to najlepšie, no prispôsobuje sa aktuálnym požiadavkám. „Chystáme veľké krásne stavby ako metro D, nové električkové trate, Terminál Smíchov alebo lanovku z Podbaby do Bohníc. Neviem si predstaviť, že by tu bol informačný systém z minulého storočia, ktorý by nepracoval s tým, čo dnes vedia špičkoví dizajnéri a s množstvom on-line informácií, ktoré máme k dispozícii. To je ako keby ste si dali do nového auta namiesto satelitnej navigácie kompas,“ dodal.

Vedeli ste, že? Do medzinárodnej súťaže sa zapojilo celkom 16 tímov. Polovicu z nich tvorili tímy z Nemecka, Švajčiarska, Holandska a iných štátov.

 „Vážime si to, že sa Praha spoločne s organizáciou ROPID a ďalšími zapojenými inštitúciami do tak rozsiahleho projektu pustila. Záujem o súťaž z radov profesionálov z Česka i zahraničia predčil naše očakávania a bol pre nás veľkou odmenou. Okrem iného dokazuje, že Praha je výnimočné mesto s veľkým potenciálom, ktoré si zaslúži záujem a starostlivosť. Podarilo sa nám získať pre tento projekt skúsených odborníkov z celej Európy nielen z radov účastníkov, ale aj pre odbornú porotu. Aj v tomto projekte sa potvrdila naša dlhodobá skúsenosť, že dobre zostavený tím nezávislých porotcov je jedným z najdôležitejších faktorov určujúcich kvalitu a váženosť súťaže, priamo ovplyvňuje nielen jej proces a výsledky, ale aj motiváciu na prihlásenie potenciálnych súťažiacich,“ vysvetlila pre spomínaný portál Jana Vinšová, riaditeľka odbornej organizácie Czechdesign.

Víťazný projekt vybrali jednomyselne

Do prvého kola súťaže porota vybrala celkom 5 tímov, ktoré mali za úlohu vypracovať komplexné zadanie na vytvorenie celkového konceptu informačno-navigačného systému s praktickým znázornením typografie, farebnosti a predovšetkým funkčných princípov na rôznorodých 3D výstupoch.

V druhom kole porota jednomyseľne zvolila návrh tímu Side2, ateliéru A69 architekti a typografického štúdia Superior Type.

 „Víťazný návrh bol vybraný jednomyseľne, panovala na tom jednoznačná zhoda. Všetkých nás oslovilo, že návrh bol veľmi prepracovaný, podrobný, premyslený a uvážený. Bolo zrejmé, že samotnej ponuke víťazný tím venoval veľa času a úsilia. Zároveň podoba návrhu a všetkých jeho produktov bola čistá, striedma a v podstate jednoduchá v pozitívnom zmysle slova. Vo výsledku návrh vytvára veľmi dobrý dojem, nesúperí s mestom, ale skvele do neho môže zapadnúť a stať sa súčasťou celkovej identity mesta. Ďalšie aspekty, ako je grafika, použitie farieb a celá typografia pôsobí premyslene. Návrh obsahuje patričnú úroveň detailov k otázkam mapovania, najmä vo vzťahu, že ide o systém, ktorý pomáha chodcom pohybovať sa ľahko po meste a využívať všetko, čo im mesto môže ponúknuť. Celkovo sa práca vložená do návrhu vyplatila a vznikol tak skutočne vysokofunkčný orientačný systém pre Prahu,“ vysvetľuje predseda poroty Mike Rawlinson, spolutvorca navigačných systémov svetových metropol a zakladateľ iniciatívy Čitateľné mestá.

Dlho váhať nemuseli

Autori priznali, že po vyhlásení súťaže nemuseli dlho váhať. „Už dlhšiu dobu sme s kolegami riešili, že Praha nutne potrebuje aktualizovať podobu navigačného systému, najmä s ohľadom na pripravované nové dopravné stavby. Súčasný stav navigácie, jej roztrieštenosť, nás dlhodobo netešil. Hneď ako bola vypísaná súťaž, neváhali sme a prihlásili sa. Navigačné systémy sú pomerne špecifická disciplína a navigácia v mestskom priestore je potom disciplínou kráľovskou. Väčšia a tak komplexná úloha v českom prostredí sa nám už nenaskytne,“ vysvetlil Tomáš Machek zo štúdia Side2.

Okrem toho dodal, že pri práci na informačnom systéme nie je priestor na prehnané vizuálne gestá. Cieľom je organizovať informácie, no zároveň dodržať funkčnosť a zrozumiteľnosť celku. Víťazný systém je navrhnutý tak, aby hlavnému mestu Českej republiky slúžil dlhé roky a mohol sa rozvíjať spolu s ním.

Okrem uplatnenia v rámci hromadnej dopravy systém zahŕňa i navigačné prvky vo verejnom priestranstve.

„S novým dizajnom jednotného informačného systému sa vlastne vraciame k otcom zakladateľom, v tomto prípade Rastislavovi Vaňkovi a Jiřímu Rathouskému, autorovi jednotného vizuálneho štýlu pražského metra i legendárneho písma Metron, ktorý si rad cestujúcich pamätá z čias pred ničivými záplavami. Páči sa mi myšlienka zjednotenia informačného systému pražskej MHD s tým, ktorý je v uliciach na celom území Prahy. Pretože to bude pomerne veľká vizuálna zmena, považujem za dôležité nový dizajn jednotného informačného systému nechať otestovať našimi cestujúcimi,“ dodáva na záver Petr Witowski, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPP.

Ako sa vám páči víťazný návrh jednotného informačného systému pre verejnú dopravu a priestranstvo hlavného mesta Prahy? Napíšte nám váš názor do komentára.

beevam
redakcia
Email redakcia

Aký bol pre Vás tento článok?

  • 0x
  • 7x
  • 0x
  • 0x

Nie je možné pridávať komentáre.

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie