Architektúra je v školských stavbách dôležitá. Prečo?

Priestory, v ktorých žijeme, pracujeme či študujeme nás podprahovo ovplyvňujú. Keď sa finančné prostriedky investujú s rozumom, vzniká školské prostredie atraktívne pre našich najmladších. Keď sa povie škola, zväčša si spomenieme na typologizovanú stavu, postavenú podľa jednotného dizajn manuálu, pozostávajúceho z monoblokov a pavilónov zo železobetónovej konštrukcie. Architektúra sa však nerovná typizovanému stavebníctvu. Ako vyzerá kvalitná architektúra v moderných školských budovách?

0
54
dvaja žiaci pozerajúci sa na seba s úsmevom
Photo by olia danilevich on Pexels
Škola 21. storočia

Súčasná architektúra kladie dôraz na úsporu a má požiadavky na nízkoenergetické zdroje. Architektúra je tvorba priestoru, a to nielen vonkajšieho, ale aj vnútorného. Podľa odborníkov by mal interiér budov reagovať na potreby užívania a byť účelovo variabilný.

Moderná škola predstavuje adekvátne komunikačné priestory, kde sa dá dobre koncentrovať, vzdelávať, správne komunikovať a zároveň nájsť pokoj a sústredenie.

Subjektívny pocit pri výbere školy častokrát žiaľ nehrá až takú rolu (čo je veľká škoda). Deti trávia v škole podstatnú časť dňa a je čoraz prirodzenejšie vyžadovať od takýchto priestorov alternatívne riešenia nielen výučby, ale aj dizajnu interiéru a exteriéru. Rozvoj dieťaťa nezávisí len na množstve vedomostí a kvalite ich podania, ale aj na priestore, v ktorom sa vyučovanie odohráva.

Deti sa v škole neučia len predmety

Deti by mali spoznávať kultivovaný priestor a spoznávať zmysluplné prostredie. Rozvoj osobnosti je závislý na kvalite. Netýka sa to primárne len odborného personálu, ale aj kvality priestoru pre rozvoj človeka. Verejné priestranstvá a stavby, ako sú predovšetkým nemocnice, školy, cesty či mestá, majú vplyv aj na vzťah ľudí k svojej krajine.

skupinka mladých študentov tráviaca čas v exteriéri
Photo by Buro Millennial on Pexels

Mnohé rekonštrukcie budov sa žiaľ dejú bez architektov. Vynechanie architekta z tohto procesu je veľká škoda, ktorá sa skôr či neskôr na kvalite a potenciále inštitúcie odrazí.

Architektúra by mala mať miesto v základnom aj strednom školstve. Architekt počas svojej práce pracuje s mnohými premennými, so svetlom, farbou, materiálom, ale aj okolím, ktoré je súčasťou každej dobrej stavby.

Dobrá architektúra nemusí byť vôbec nápadná. Treba však docieliť to, aby sa podarilo napojiť exteriér s interiérom a doplniť oba priestory dobre premyslenými prvkami. Takto sa docieli dobrý celok, ktorý podporuje a zveľaďuje ducha aj telo.

Keď škola nie je škola

V niektorých štátoch to funguje tak, že sa priestory školy využívajú na poobedné a večerné kurzy. Počas letných prázdnin či víkendov opäť nájdeme dvere do školy otvorené. Prečo? Pretože tento priestor sa využíva ako študovne, knižnice pre verejnosť, alebo priestor pre komunitné centrá.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa CE ZA AR (@ce_za_ar),

Súčasná škola by mala byť strategická a musí prelínať viacero funkcií. Diverzita priestorov je žiadaná. Reagovať na premenné požiadavky by preto mala každá moderná škola a jej priestory.

Príkladom sú zahraničné či slovenské školy, ktoré získavajú ocenenia a môžu byť vzorom pre spoločnosť. Aby sme sa posúvali aj v tomto smere, je dobré podporovať medzinárodné architektonické súťaže a žiadať pre deti hodnotné školské stavby.

Od koho sa inšpirovať?

Pozrite kde vzniká kvalitná školská architektúra.

Česko – Libeznice

Novú školu navrhlo štúdio Projektil architekti a pre orientáciu v budove sa postaralo o originálne písmo Lucius. Moderná škola využíva tepelné čerpadlá a je nízkoenergetickou stavbou. V strede kruhovej výstavby sa nachádza átrium. Viacúčelovou sálou sa stáva jedáleň pre koncerty základnej umeleckej školy.

krásny interiér modernej školy v Česku
Photo by www.archinfo.sk/
Moderná škola Libeznice a jej exteriér
Photo by www.archinfo.sk/
Švédsko – Štokholm

Škola nesie názov Vittra Teefeonplan a využíva rozličné typy prostredia. Otvorený priestor sa strieda s uzavretými miestnosťami. Uzavreté časti slúžia predovšetkým na prácu v malých skupinkách.

oddychová zóna pre deti a študentov školy v Rakúsku
Photo by www.archinfo.sk/
kreatívna trieda v modernej škole
Photo by www.archinfo.sk/
Veľká Británia – Londýn

Dievčenská škola Burntwood School získala architektonické ocenenie RIBA a najvyššie architektonické ocenenie v Británii – Stirlingovu cenu. Komplex vznikol v roku 1950 a zrekonštruoval ho ateliér AHMM. Budova je rozčlenená do viacerých pavilónov a v značnej miere je využité denné svetlo. Vnútornú plochu spája pešia zóna.

interiér modernej školy a študovňa v interiéri dievčenskej školy
Photo by www.archinfo.sk/
exteriér dievčenskej školy a pešia zóna
Photo by www.archinfo.sk/
Rakúsko – Viedeň

Táto moderná základná škola nesie názov Bildungscampus Sonnwendviertel a dôležitou súčasťou tohto vzdelávacieho inštitútu je inovatívny prístup nielen vo vzdelaní, ale aj v architektúre. V spoločných priestoroch dochádza k interakcii detí rôzneho veku a v jednotlivých blokoch sa dá fungovať v každom ročnom období.

telocvičňa pre žiakov modernej školy
Photo by www.archinfo.sk/
moderné budova školy v Rakúsku
Photo by www.archinfo.sk/
Slovensko – Bratislava

Nový moderný pavilón vznikol aj na súkromnom gymnáziu v Bratislave. Táto drevostavba vznikla za dva mesiace a tvoria ju dve poschodia so šiestimi triedami.

drevená prístavba na gymnáziu v Bratislave
Photo by www.archinfo.sk/

Tvorba mesta stojí aj na architektoch a odborníkoch, ktorí kultivujú verejný priestor a tvoria úroveň jednotlivých miest. Moderné školské stavby nesmú vytvárať neprirodzené averzie voči škole a vzdelávacím inštitúciám. Súčasťou edukácie je v súčasnosti online svet, virtuálna realita, technológie. Kvalitná architektúra a priestor pre hodnoty by teda nemal viac absentovať.

Aké máte vy spomienky na školu a na povinnú školskú dochádzku? Páči sa vám takáto moderná architektúra? Napíšte nám svoje postrehy do komentára pod článok. Budeme sa tešiť!

Morena

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Napíšte Váš komentár!
Zadajte Vaše meno tuto