Prečo sa IKEA snaží byť firmou využívajúca hospodárstvo z odpadu (tzv. circular economy)?
Malin Nordin: Začali sme už pred 10 rokmi. Podobne ako iní producenti a firmy sme sa zamerali na obnoviteľne recyklované materiály. Pred 3 rokmi sme si dali novú výzvu – byť cenovo dostupnejší, osloviť viac ľudí a byť aj udržateľným podnikom.
Ale ako?
Sme naozaj veľký spotrebiteľ materiálov tak ako môžeme ,,pestovať“ náš biznis v rámci zachovania tejto planéty? A toto bol ten zlom, kedy sme si uvedomili, že musíme sa stať podnikom využívajúcim obehové hospodárstvo.
Toto ,,uvedomenie“ má vplyv na celé naše podnikanie – aký typ materiálu použijeme, ako zmeniť náš biznis model, kde a ako chceme osloviť a stretnúť našich zákazníkov.
V tejto situácii, kedy čoraz viac ľudí disponuje menším množstvom peňazí a musí sa rozhodnúť na čo prioritne ich minie, má IKEA z hľadiska cien dostupné riešenia pre zákazníkov.
Takže partnerstvo s nadáciou Ellen MacArthur je vytvorené hlavne pre urýchlenie prechodu k tomuto hospodárstvu?
Malin Nordin: IKEA je závislá od iných podnikov a ich ekonomík. Sme závislí na legislatíve. Chceme aby mala IKEA vplyv v rámci spoločnosti. Nadácia nám pomôže transformovať sa na vodcu v tejto oblasti. Vzájomne si pomôžeme, môžeme osloviť odlišne zamerané strany s inými ekonomikami a ich členov.
Aký vplyv má pandémia na tento váš cieľ – stať sa podnikom využívajúcim odpad?
Malin Nordin: Urýchlila to. Hoci sa veľká časť sveta teraz zameriava na pandémiu a jej ekonomické dopady, IKEA nebude používať koronavírus ako zámienku na zníženie svojich záväzkov v oblasti udržateľnosti.
Tiež sme podpísali s Európskou Úniou, že sa budeme podieľať na obnove zelene a celkovú ,,prestavbe“ na dosiahnutie klimatických cieľov. Nechceme ísť späť, musíme sa po pandémii pohnúť vpred ešte udržateľnejším spôsobom.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ako chcete presvedčiť zákazníkov aby sa sústredili a kupovali veci s ,,obehovým“ dizajnom?
Malin Nordin: Nemáme ešte presne definované stratégie. Čo ale vyplynulo z prieskumov našich trhov – domov sa stáva pre spotrebiteľa niečo ešte dôležitejšie – hlavne kvôli lockdownu. A preto myšlienka, že o to čo už máte doma sa staráte a využívate to dlhšiu dobu má opodstatnenie.
Cenová dostupnosť sa pod vplyvom týchto udalostí stáva ešte dôležitejšou. Partnerstvo s IKEA by malo byť pre každého a malo by sa stať novým ,,normálom“. A samozrejme, môžeme hrať dôležitú úlohu v inšpirovaní druhých – ako skutočne preniesť teóriu do praxe.
Jedným z kľúčových bodov partnerstva medzi vami a MacArthurom bolo vytvorenie spoločného slovníka. Je to tak?
Malin Nordin: Obidvaja vidíme, že hlavne v oblasti priemyslu – máme na mysli rôzne veci. Napríklad slovíčko ,,opätovné použitie“ má pre rôzne priemysly rôzny význam a znamená to niečo úplne iné. Preto je dôležité zjednotiť náš jazyk.
Ako sa tento zámer ,,stať sa firmou s cyklickým hospodárstvom“ darí prepojiť s vašimi inými cieľmi?
Malin Nordin: Všetky výrobky prehodnocujeme od začiatku, systematicky, analyzujeme zásady ich navrhovania, aby ich dizajn bol viac ,,obehový“. Pokiaľ navrhnete už na začiatku nesprávny dizajn, nedopadne to celkovo dobre a vy už máte len zbytočné náklady. A my sme veľmi nákladovo-uvedomelá spoločnosť.
Čo hovoríte vy na cirkulárnu ekonomiku? Nás veľmi teší záujem zo strany veľkých spoločností o trvalo udržateľný prístup k planéte. Potešil aj vás tento zámer spoločnosti IKEA? Podeľte sa o názory v komentároch pod článkom.
Domi.Ce
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.