Dnes je 19.apríla 2024, meniny má Jela

Dizajn manuál chodníkov v praxi: Prvé výsledky je už v uliciach Bratislavy vidieť

Dizajn manuál chodníkov vytvorený Metropolitným inštitútom Bratislavy je už vidieť v uliciach hlavného mesta.

Dizajn manuál v praxi

Chodníky v Bratislave majú nedostatky predovšetkým v ich priestorovom riešení. Najčastejšie ide o nedostatočnú šírku, nevhodne umiestnený mobiliár, pouličné osvetlenie či reklamu a v neposlednom rade aj parkovanie. S cieľom zabrániť kolíznym situáciám a spríjemniť pohyb po chodníkoch, vypracoval Metropolitný inštitút Bratislavy dokument Princípy a štandardy priestorov chodníkov. Tento manuál detailne opisuje zásady a odporúčania týkajúce sa všetkých častí chodníkov. Od pásu priečelia, mobiliáru a zelene až po cyklistickú komunikáciu či parkovanie. Okrem toho určuje najvhodnejšie miesta pre umiestnenie osvetlenia, odpadkových košov alebo cyklostojanov.

„Podľa týchto usmernení už dnes postupuje magistrát a mestské organizácie pri rekonštrukciách ulíc vo svojej správe. Opravy chodníkov napríklad na Krížnej ulici alebo pred poštou na Námestí SNP dokazujú, že zmeny sa môžu diať koncepčne a s ohľadom na najzraniteľnejšiu skupinu mesta – chodcov. Dobre navrhnuté chodníky by mali umožňovať plynulý pohyb, poskytnúť miesto pre zastavenie sa či stretávanie sa,“ povedal pre portál mib.sk Roman Žitňanský, riaditeľ sekcie verejných priestorov z MIB.

O dokumente Princípy a štandardy priestorov chodníkov sme informovali aj v inom článku na našom webe.

Viac miesta pre peších

Jednou zo zásadných zmien je i šírka chodníka určená pre chodcov, ktorá sa z 1,5 metra mala zväčšiť na 2,25 metra. Táto šírka chodníkov predstavuje podľa odborníkov z Metropolitného inštitútu Bratislavy optimálny priestor pre tri osoby kráčajúce vedľa seba. Pri frekventovaných miestach by mala byť ideálna priechodná šírka chodníka až 3 metre. „Navrhovaná zmena je v súlade so snahou vytvoriť prívetivejšie prostredie pre peších v meste. Veríme, že tento parameter by mal byť štandardom v hlavnom meste, aj keď k zmenám nedôjde hneď a plošne, ale budú sa diať postupne, a len na chodníkoch, kde bude priestor,“ vysvetlil Roman Žitňanský.

Riaditeľ Metropolitného inštitútu Bratislavy poukázal aj na fakt, že cesty v hlavnom meste sú širšie, ako normy v zahraničí, vďaka čomu bude v budúcnosti možné upravovať rozmery chodníkov. „Z predbežných analýz vyplýva, že väčšina hlavných ciest v meste je širšia ako normy v zahraničí, čo nám umožňuje v budúcnosti meniť optimálne šírky chodníkov zužovaním ciest bez toho, aby sme obmedzili motoristov či MHD. Tento priestor by sa dal využiť pre rozšírenie chodníka, cyklistický pruh alebo ochranný pruh pre cyklistov. Zároveň je dokázané, že užšie vozovky navádzajú vodičov dodržiavať povolenú rýchlosť a jazdiť opatrnejšie, čo prirodzene zvyšuje bezpečnosť v meste,“ dodal pre spomínaný portál Ján Mazúr.

Dokument Princípy a štandardy priestorov chodníkov je záväzný pre všetky mestské inštitúcie. Pre mestské časti a súkromný sektor má len odporúčací charakter. Tieto pravidlá dopĺňajú aj princípy a štandardy pre povrchy chodníkov. Jednotlivé materiály ako betónová dlažba, kamenné kocky alebo asfalt by sa mali používať s ohľadom na vzťah k okolitému prostrediu a histórii mesta.

Uvítali by ste podobný manuál aj vo vašom meste? Napíšte nám do komentárov pod článok váš názor.

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie