Dnes je 18.apríla 2024, meniny má Valér

Unikátny projekt v Holandsku: Takto vyzerá most z ľanu!

Technická univerzita v Eindhovene stojí za projektom výstavby mosta v Holandsku, ktorý je čiastočne vyrobený z ľanu. Cieľom projektu je demonštrovať potenciál tohto materiálu nahradiť oceľ v stavebníctve.

Posun k prírodným materiálom

Most v meste Almere je postavený z ľanových vlákien kombinovaných s bioživicou a blokmi z polyuretánovej peny, čím vzniká ľahký a stabilný kompozitný materiál, ktorý možno použiť namiesto hliníka alebo ocele.

Stavba v Almere je prvým z troch mostov pre chodcov a cyklistov, ktoré budú postavené v rámci projektu Smart Circular Bridge, pričom ďalšie dva budú určené pre Ulm v Nemecku a Bergen Op Zoom v Holandsku.

Celý projekt zahŕňa celkovo 15 partnerov z celej Európskej únie. Päť univerzít vrátane Technickej univerzity v Eindhovene (TU/e) a Univerzity v Stuttgarte spolupracovalo so siedmimi spoločnosťami a troma mestami. Ich spoločným cieľom je poskytnúť kľúčové údaje o stabilite a trvanlivosti ľanového kompozitu v priebehu času.

„Akčný plán EÚ pre stratégiu biohospodárstva zdôrazňuje potrebu posunu k prírodným materiálom,“ uviedol podľa portálu dezeen.com tím Smart Circular Bridge. “Napriek rastúcemu dopytu na trhu stavebníctvo stále váha s implementáciou nových aplikácií prírodných materiálov, pretože ich materiálové vlastnosti, najmä degradačné vlastnosti súvisiace s časom, nie sú dostatočne známe na to, aby plne zaručili bezpečné používanie po dostatočne dlhú dobu,“ dodal.

Dokopy most obsahuje okolo 3,2 tony ľanu. Pozornosť vedcov si ľan získal predovšetkým preto, lebo rastie rýchlejšie ako drevo a je dostupnejší ako konope.

Sľubná budúcnosť

Most tiež obsahuje približne 80 senzorov rozmiestnených po celej jeho konštrukcii, ktoré budú merať, ako sa správa v rôznych teplotných a vlhkostných podmienkach, ako sa správa pri veľkom zaťažení a ako materiál starne. Všetky údaje je pritom možné zobraziť v reálnom čase na verejný informačný panel.

Systém monitorovania štrukturálneho zdravia zahŕňa optické senzory zabudované do sklenených vlákien, ktoré merajú senzory napätia a akcelerácie, ktoré dokážu rozpoznať jemné vibrácie spôsobené vetrom.

Vedúci projektu Smart Circular Bridge a profesor TU/e Rijk Blok podľa spomínaného portálu odhaduje, že životnosť mosta by mohla byť 50 a viac rokov. Most má dĺžku 15 metrov a môže slúžiť i pre malé servisné vozidlá, ako aj chodcov a cyklistov.

Pri ostatných materiáloch sa skupina snažila čo najviac využívať nefosílne zdroje. Živica v kompozitnom materiáli mosta pochádza z 25 percent z biologických zdrojov, zatiaľ čo ďalšie mosty budú používať 60 percent bioživice.

Z bezpečnostných dôvodov sa rozhodli pracovať s typom plastu, polyuretánom, pre penové jadrá v blokoch tvoriacich palubu, ale dúfajú, že v budúcnosti bude možné použiť udržateľnejší zdroj.

„Tieto materiály majú veľkú budúcnosť,” povedal profesor Patrick Teuffel. “Súčasné výsledky sú optimistické. V budúcnosti očakávame výstavbu mostov s výrazne väčším rozpätím a vyšším zaťažením,“ dodal na záver.

Ľan a konope, ktoré majú podobné materiálové vlastnosti, sa historicky používali na výrobu odolných predmetov, ako sú odevy, vrecia a lodné laná, ale teraz sú predmetom veľkého záujmu ako obnoviteľné stavebné materiály.

Pre viac zaujímavých informácií nás nezabudnite sledovať na sociálnych sieťach.

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie