Dnes je 26.apríla 2024, meniny má Jaroslava

Ako vidia Bratislavčania Miletičku a čo by zmenili?

Metropolitný inštitút Bratislavy zisťoval, ako Bratislavčania a Bratislavčanky vnímajú ikonické trhovisko Miletičova, ktoré čaká obnova.

Ako vidia Trhovisko Miletičova Bratislavčania?

Trhovisko Miletičova funguje už vyše 50 rokov. Mestská časť Ružinov preto nadviazala spoluprácu s Metropolitným inštitútom Bratislavy s cieľom postupnej rekonštrukcie tohto známeho trhoviska. Prvým krokom v procese obnovy bol participatívny proces, v rámci ktorého MIB zisťoval, ako obyvatelia vnímajú Trhovisko Miletičova a čo od neho očakávajú v budúcnosti. Záverečná správa má byť i súčasťou zadania plánovanej architektonickej súťaže.

Do patricipatívneho procesu sa zapojilo celkom 2 500 Bratislavčanov, 43 predajcov a 9 odborníkov na trhy. Výsledky tohto procesu sú spracované do formy novín doplnené prehľadnou infografikou. Aby sa zistenia dostali k čo najväčšiemu okruhu ľudí, mali by byť tieto noviny distribuované aj priamo na trhovisku.

Problémom je technický stav i hygiena

Aké sú teda výsledky prieskumu a ako Trhovisko Miletičova vnímajú obyvatelia mesta? Bratislavčania a Bratislavčanky vidia najväčší nedostatok trhoviska v dlhodobo nevyhovujúcom technickom stave a hygiene. Portál mib.sk tiež uvádza, že problémom je i nedostatok základnej technickej infraštruktúry, kvôli ktorej predajcovia často improvizujú aj na úkor hygieny.

Okrem toho účastníci prieskumu označili za nedostatok i neprehľadnosť uličiek, ktorá sťažuje orientáciu. Pocit komfortu a bezpečnosti tiež znižuje i slabá základná infraštruktúra.

„Zároveň vnímame, že Bratislavčanom na Miletičke záleží. Opakovane sa nám potvrdilo, že najväčšou hodnotou Miletičky je jej atmosféra, ktorá u  lojálnych zákazníkov častokrát prevyšuje nad skutočnosťou, že trhovisko nie je najčistejšie a ani  najkrajšie,“ dodala pre portál Metropolitného inštitútu Bratislavy mib.sk Milota Sidorová, riaditeľka Sekcie mestských štúdií a  participácie z MIB.

Čísla hovoria za všetko

Z ponuky návštevníkov najviac lákajú lokálne produkty, konkrétne 88%. Vysoký dopyt až 58% je i po výrobkoch medzinárodnej kuchyne. Medzi najvernejších zákazníkov trhoviska patria predovšetkým seniori, ktorí nakupujú okrem ovocia a zeleniny i oblečenie. Až 7 z 10 opýtaných sa v rámci prieskumu vyjadrilo, že Trhovisko Miletičova navštevujú celý život.

Vedeli ste, že? Väčšina respondentov tiež uviedla, že si vytvorila väzbu na konkrétneho predajcu

Ako teda prebiehalo socio-priestorové mapovanie na ikonickom trhovisku? V priebehu leta 2021 sa uskutočnilo celodenné pozorovanie, ktoré umožnilo zistiť, ako sa tento priestor mení počas dňa, ale i to, ako vyzerajú vzťahy medzi predajcami a celková atmosféra trhoviska.

Verejnosť mala tiež možnosť vyjadriť svoj názor v rámci online i offline dotazníka v troch jazykových mutáciách. Išlo konkrétne o slovenskú, anglickú a vietnamskú verziu dotazníka. Ten vyplnilo asi 2 500 respondentov. Odborná verejnosť, lokálni farmári, kurátori trhovísk či miestni aktivisti boli do procesu zapojení individuálnymi respondentami.

„Celý výstup z  participácie sme odprezentovali zástupcom aj poslancom mestskej časti Ružinov v polovici apríla a ako ďalší krok sme odporučili mestskej časti dať vypracovať ekonomickú overovaciu štúdiu, ktorá ukáže, aký rozsah investície si trhovisko žiada. Výhodou overovacej ekonomickej štúdie je, že je založená na dátach a prepočtoch, ktoré napovedia, aký obnos peňazí sa oplatí investovať do rekonštrukcie, aby trhovisko bolo do niekoľkých rokov opäť ziskové. Sme presvedčení, že trhovisko je unikátnym areálom s vynikajúcou polohou v rámci mesta a obrovským potenciálom ďalšieho rastu na atraktívny a významný verejný priestor s celomestským významom. Náš výstup bude primárne podkladom pre zadanie urbanisticko-architektonickej súťaže, a rovnako ho môžu využiť zástupcovia a prevádzkovateľ Trhoviska Miletičova, či odborníci, ktorí budú spracovávať ekonomickú overovaciu štúdiu,“ vysvetlil Ján Mazúr, riaditeľ MIB.

Rýchla prvá pomoc pre trhovisko

Metropolitný inštitút Bratislavy prišiel okrem iného i s radom niekoľkých rýchlych zásahov, ktoré by mohli trhovisku pomôcť už teraz. K takýmto krokom patrí napríklad aktualizácia webovej stránky, zvýšenie počtu lavičiek či stojanov na bicykle, ale aj redukcia vizuálneho smogu a vytvorenie podmienok na triedenie odpadu. Čo by sa podľa vás malo na Trhovisku Miletičova zmeniť a vylepšiť? Napíšte nám vaše názory i nápady do komentára pod článkom.

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie