Dnes je 27.apríla 2024, meniny má Jaroslav

Ako bude vyzerať pražská lanovka z Podbaby do Bohníc?

Britský architektonický ateliér William Matthews Associates vyhral medzinárodnú súťaž o podobu lanovky s piatimi podperami, ktorá prepojí tri pražské časti.

Podľa vyhlasovateľa CCEA MOBA bolo predmetom súťaže spracovanie návrhu objektov a staníc novej lanovej dráhy spájajúcej pražské štvrte Podbaba, Trója a Bohnice. Konkrétne išlo o tri stanice a 5 podpier lanovky. „Účelom bolo získať najvhodnejšie architektonické riešenie stavby s prihliadnutím na jej významnú úlohu nielen na území hlavného mesta Prahy, ale aj v kontexte celej Českej republiky,“ uvádza organizátor súťaže na oficiálnej stránke cceamoba.cz. Priame spojenie týchto oblastí tiež označil za rýchle a finančne i kapacitne dostupné riešenie.

Citlivý prístup a jednoduchá forma

Architektonické štúdio William Matthews Associates využilo miernu klímu v Prahe a navrhlo otvorené nástupištia, ktoré umožnia kontakt s okolitým mestským prostredím. Cestujúcim tak umožňujú nové pohľady na mesto.

„Tri stanice lanovky boli koncipované ako jedna strecha rozdelená na tri, čím sa zjednocuje architektonický jazyk rôznych lokalít. Geometria strechy sa zvnútra plynule prispôsobuje potrebám a vhodne reaguje na kontext. Každá strecha uzatvára zariadenie lanovky v akustickom plášti, ktorý sa vznáša nad nástupišťami ako samostatné prvky s plynulými a elegantnými geometrickými tvarmi,“ uvádzajú autori na stránke wma.co.

Každá zo staníc sa podľa britského štúdia odlišuje tým, akým spôsobom reaguje na miestny kontext. „Podbaba je mestská, prepojená s centrom Prahy, Trója je prírodná, zasadená do fascinujúcej krajiny Trójskej doliny a Bohnice sa nachádzajú na okraji obytnej štvrte a vytvárajú nový dopravný uzol kultivujúci priľahlý verejný priestor,“ vysvetľuje ateliér.

Okrem toho autori vyzdvihli aj kompaktnosť staníc, čo znižuje náklady na výstavbu i následnú údržbu a minimalizuje uhlíkovú stopu. „Jedinečná prírodná oblasť si vyžaduje veľmi citlivý prístup, preto sú pylóny riešené ako jednoduchá forma, ktorá elegantne integruje všetky konštrukčné, ale aj technicko-údržbové požiadavky lanovky. Navrhované riešenie minimalizuje nežiaduce technické prvky na vrchole stožiarov, ktoré sú typické pre stožiare lanoviek v horách,“ dodáva štúdio.

Kontextuálny prístup a urbanistické začlenenie

Citlivosť a ucelenosť návrhu vyzdvihla vo svojom hodnotení i porota súťaže. „Autorom sa podarilo prepojiť všetky prvky a zároveň zachovať ich jedinečné vlastnosti. Návrh, ktorý je svojim spôsobom ikonický, sa vyznačuje rafinovanosťou a taktilnosťou, namiesto prostého opakovania designu vytvára členitú architektonickú rodinu. To je najsilnejšia stránka, ktorú treba pri ďalšom vývoji zachovať,“ uvádza porota podľa spomínanej stránky cceamoba.cz.  

Okrem toho porota ocenila voľbu materiálu, kontextuálny prístup a urbanistické začlenenie stavby do existujúcich podmienok. „Návrh využíva krajinu ako svoju neoddeliteľnú súčasť a vytvára veľmi dobré prepojenie s nábrežím. Vo všetkých staniciach je mnoho príležitostí, ktoré teraz potrebujú strategické vstupy. Tok cestujúcich si zaslúži určité korekcie a úpravy týkajúce sa dochádzkových vzdialeností, prístupov a výškových úrovní, najmä v prípade stanice Bohnice, kde sa toho funkčne aj architektonicky deje príliš veľa,“ vysvetlili.

Spomedzi troch staníc vyzdvihli porotcovia práve trójsku, ktorá je podľa nich najvydarenejšia a môže slúžiť ako inšpirácia pre Bohnice a Podbabu z hľadiska elegancie a proporcií.

„Všetky stanice budú musieť riešiť otázku sociálnej bezpečnosti. Záverom možno povedať, že v architektonických súťažiach sa vždy očakáva a je potrebná ďalšia práca na návrhu,“ dodali na záver odborníci.

Ako víťazný návrh britského štúdia William Matthews Associates pôsobí na vás? Podeľte sa s nami o názor v komentároch pod článkom.

Dostávaj najlepší obsah mailom

Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.

Odosielať
Vyhľadávanie