Kto stojí za unikátnym mostom?
Za návrhom tohto unikátneho mosta stojí Joris Laarman zo štúdia Joris Laarman Lab. Jeho výrobu zastrešila holandská robotická spoločnosť MX3D, ktorú založil práve Laarman s Gijsom van der Veldenom a spoločnosťou Arup.
Na konštrukciu MX3D Bridge bolo použitých 4 500 kilogramov nehrdzavejúcej ocele, ktorú vytlačili pomocou 3D tlače. Celý proces trval šesť mesiacov, no vyplatilo sa. V tomto roku most zafixovali nad prieplav. Jeho unikátna forma v tvare písmena S a balustrády s mriežkovou perforáciou, boli navrhnuté pomocou softvéru na parametrické modelovanie.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ekológia a udržateľnosť
Tím tvrdí, že technika ukázala, ako môže technológia 3D tlače viesť k efektívnejším štruktúram, ktoré využívajú menej materiálu. „Táto robotická technológia konečne umožňuje väčším optimalizovaným dizajnom 3D tlač s použitím kovu,“ povedal Gijs van der Velden, spoluzakladateľ MX3D, pre portál dezeen.com. „To spôsobuje výrazné zníženie hmotnosti a menší dopad na diely vyrobené v nástrojárskom, ropnom, plynárenskom a stavebnom priemysle,“ dodáva.
Statický inžinier Arup Stijn Joosten zase vyzdvihuje ekologickú a udržateľnú stránku celého projektu. „Priemysel čelí obrovskej výzve stať sa uhlíkovo neutrálnym v roku 2050,“ povedal Stijn Joosten. „Ako dizajnéri a inžinieri môžeme priniesť potrebné inovácie, aby sme zmenili prostredie zajtrajška,“ dodal.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Na druhej strane Architekt Philip Oldfield vypočítal, že nehrdzavejúca oceľ použitá v konštrukcii obsahuje aj 27,7 tony zhmotneného uhlíka. Ide o množstvo spotrebované počas celého životného cyklu produktu. „Nerezová oceľ obsahuje zhmotnený uhlík v pomere 6,15 kg CO2/kg,“ tweetoval Oldfield, ktorý vedie školu umenia, dizajnu a architektúry na univerzite v Novom Južnom Walese v Austrálii. „Tento most má potom minimálne 27,7 ton CO2, ktorý sa nachádza na niekoľkých metroch,“ dodal.
Vedeli ste, že? The Alan Turing Institute and Arup vybavili konštrukciu sieťou senzorov, ktorá umožňuje mostu zhromažďovať údaje a budovať digitálne dvojča, ktoré sleduje jeho výkon a zdravie.
Toto dvojča bude monitorovať koróziu, zmeny zaťaženia, podmienky prostredia a koncentráciu chodcov v snahe o ďalší návrh zameraný na dáta.
Čo hovoríte na most vytvorený 3D tlačou? Chceli by ste ho vidieť na vlastné oči? Napíšte nám do komentára.
Mirka
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.