Súťaž organizoval Metropolitný inštitút Bratislavy. Dôvodom bolo sprístupniť zastávky MHD, ktoré majú v oblasti vzniknúť. Víťazné lávky budú slúžiť chodcom i cyklistom. „Cieľom súťaže bolo nájsť riešenia pre komfortnejší prístup na zastávky MHD, ktoré v tejto lokalite vzniknú po predĺžení električkovej trate z Jugmannovej po Janíkov dvor,“ vysvetľuje inštitút na oficiálnej webovej stránke mib.sk.
Vedeli ste, že? Všetky štyri lávky budú bezbariérové so sklonom vhodným aj pre vozičkárov.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Prvé tri lávky z dielne M2AU + AXXI
Do súťaže sa prihlásilo 29 návrhov. Prvé tri víťazné návrhy sú z dielne brnenských architektov z M2AU + AXXI. Tí sa na lávky snažili pozrieť aj z iného uhla pohľadu. Nevideli v nich len ďalší z dopravných uzlov. Naopak, snažili sa využiť ich potenciál naplno. Preto sa pri tvorbe návrhu zamerali aj na možnosť ich využitia na voľnočasové aktivity.
„Vďaka zvýšenému počtu okoloidúcich sa z lávok môžu stať miesta, kde sa obyvatelia budú chcieť stretávať, vychutnávať si pohľad na vodnú hladinu a tiež tu vzniká priestor pre kultúru. Našim cieľom preto bolo, aby sa z lávok stali aktívne prvky v rámci celej štvrte a súčasne rešpektovali charakter okolitého prostredia,“ hovorí Daniel Struhařík z M2AU + AXXI pre spomínaný web.
Štvrtá lávka od ateliéru DOXA
Štvrtú lávku navrhli autori z ateliéru DOXA, kde na ňom pracovalo šesť architektov a jeden statik. „Aj to nám umožnilo premýšľať v omnoho širšom kontexte. Snažili sme sa uchopiť podstatu pohybu človeka. Zvolili sme stratégiu čím prírodnejšie prostredie, tým menej ambiciózny zásah,“ vyjadrili sa o svojom návrhu architekti z ateliéru DOXA.
Čo spája všetky výherné projekty? Každá lávka bude vyrobená z betónu. Tento fakt by mal prispieť k ich jednoduchšej údržbe a predĺžiť ich životnosť. Na oficiálnych stránkach sa okrem iného uvádza, že by lávky mali prepojiť už existujúce a plánované trasy s budúcou električkovou traťou. Návrhy tiež mysleli aj na okolitú zástavbu a iné plánované projekty.
Výborná správa pre budúcu podobu Chorvátskeho ramena
„Aj táto súťaž je dôkazom, že Bratislava vie pristupovať k tvorbe verejných priestorov zodpovedne. V porote mali zastúpenie architekti, urbanisti aj stavební inžinieri, keďže najlepšie mosty či lávky vznikajú na základe spolupráce týchto odborníkov. Víťazné návrhy skvele skĺbili technické aj architektonické riešenia a sú výbornou správou pre budúcu podobu Chorvátskeho ramena,“ uviedol Peter Lényi, riaditeľ sekcie súťaží v Metropolitnom inštitúte Bratislavy.
Vedeli ste, že? Náklady na výstavbu víťazných lávok by podľa predbežných odhadov mali predstavovať sumu 2,5 milióna eur bez DPH.
Lávka č. 1 M2AU + AXXI
Daniel Struhařík, Kryštof Foltýn, Luděk Šimoník
Spolupráca: Martin Holý, Anastasia Bezborodko, Anna Vrzalová
Lávka č. 2 M2AU + AXXI
Daniel Struhařík, Kryštof Foltýn, Luděk Šimoník
Spolupráca: Martin Holý, Anastasia Bezborodko, Anna Vrzalová
Lávka č. 3 M2AU + AXXI
Daniel Struhařík, Kryštof Foltýn, Luděk Šimoník
Spolupráca: Martin Holý, Anastasia Bezborodko, Anna Vrzalová
Lávka č. 4 DOXA s.r.o.
Ondrej Jurčo, Maroš Mitro, Pavel Bakajsa, Martina Hončárová, Olena Osadchuk, Tomáš Boroš, Juraj Rohár
Ktorý z návrhov najviac zaujal vás? Podeľte sa s nami o vaše dojmy pod článkom.
Mirka
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah. Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.